Мета: ознайомити з традиціями святкування новорічних свят стосовно використання хвойних рослин, вчити сприймати змальовані словами образи природи у віршованих текстах, вчити відшукувати альтернативу хвойним при виготовленні поробок власними руками, розвивати кмітливість при розв’язувані логічних завдань, виховувати співчуття до всього живого, дбайливе ставлення до хвойних не тільки у святкові дні.
Тип заняття: засвоєння нових знань, умінь та практичних навичок
Обладнання: фотографії робіт попередніх років на конкурс «Новорічний букет замість ялинки», шаблони для новорічної листівки, методичні матеріали для роботи в групах – «Добавлянки», «Звернення ялинок».
Хід заняття
І. Вступна частина
Наше заняття проходить напередодні самих улюблених свят не тільки дітей, а й дорослих – це Новий рік та Різдво. Головним атрибутом цих свят традиційно вважається ялинка. Які ви знаєте загадки про ялинку?
|
Має безліч голочок.
Поспішає до оселі
В новорічні дні веселі.
І маленькі, і старенькі
Влітку, взимку, навесні
Всюди вдягнені гарненько
У зелені сукні всі.
У святковій залі
Стоять як картинка
Весела, зелена
Красуня ...ялинка.
Восени не в’яне, а взимку не вмирає.
Всі стоять дерева голі,
А вона в зеленій льолі
І красива, мов картинка
Й називається...(ялинка)
Чи то літо, чи зима--
В неї листячка нема.
Та вона не потурає:
В шубі з гілочок гуляє.
Влітку і взимку вбрання одне,та кличуть дітки завжди мене,
щоб я на свято до них прийшла,іграшок багато принесла
ІІ. Основна частина
1. Природоохоронна акція «Новорічний букет замість ялинки»
Традиція ставити живі ялинки у кожній хаті призводить до масової вирубки цих чудових дерев, які приносять велику та незамінну користь не тільки людині, а й планеті в цілому. Щоб не сталося екологічного лиха, щоб зберегти зелені насадження у святкові дні, ми повинні навчитися по іншому прикрашати свої будинки. Кожного року ми приймаємо участь у Всеукраїнському конкурсі «Новорічний букет замість ялинки», розгляньте фотографії конкурсних робіт попередніх років. Цього року ми теж будемо виготовляти поробки без використання хвої та і надалі будемо вивчати традиції та пропагувати бережливе ставлення людини до хвойних.
Звернемося до історії святкування Нового року в Україні з хвойними рослинами.
2.Історична довідка про святкування «Нового року»
У далеку давнину Новий рік найчастіше пов’язували з весною – початком відродження природи – 1 березня. В цей день ходили щедрувальники з піснею:
Щедрик, щедрик, щедрівочка
Прилетіла ластівочка.
Триста років тому Петро І видав наказ, в якому наказувалося святкувати Новий рік з 1 січня і обов’язково прикрашати будинок ялиною або сосною. Цей звичай Петро І уперше побачив у Німеччині. Німці поклонялися хвойним деревам тому, що вірили ніби в кронах саме цих дерев жили духи довголіття. А щоб ці духи були і до людей щедрі та дарували їм довголіття, німці приносили дарунки духам у вигляді яблук та солодощів, які розвішували на гілках дерев.
Пізніше ялинку прикрашали свічками, _ ялинковими прикрасами зі скла. З тих часів і в наших будинках з’явилися ялинки, що приносять нам радість, а природі – навпаки.
3. Заходи по збереженню хвойних
Ялинки до новорічних свят вирощують у спеціальних розсадниках. Ялинкові посадки покращують екологічний стан територій, на яких вони ростуть. Але поки ялинка виросте заввишки 1-2 метри пройде 10-15 років і весь цей час молоді деревця очищають повітря від пилу, газів, виділяють кисень. Наприклад, тільки один гектар лісу дає повітря тридцятьом людям. Разом з киснем рослини збагачують повітря фітонцидами – летючими речовинами, що вбивають хворобливі бактерії. Фітонциди сосни згубно діють на збудників туберкульозу, а фітонциди ялини – на бацили дифтерії. А також посадки хвойний прикрашають нашу землю, є житлом і їжею для багатьох птахів і тварин. На місце вивезених з розсадника ялинок весною висаджують нові, які скоро включаються в корисну екологічну роботу.
Можна купити у крамниці і штучну ялинку, але ж їх випускають хімічні заводи, які дають небезпечні для природи відходи. Тобто купуючи кожного року нові штучні ялинки ми спонукаємо до розвитку таких виробництв, які є небезпечними для довкілля.
Тому ми повинні берегти наші хвойні рослини.
Я пропоную вам прослухати два вірші про ялинку і скажіть, які відчуття викликає кожен вірш.
Ялинонька
У лісі, в лісі темному,
Де ходить хитрий лис,
Росла собі ялинонька
І зайчик з нею ріс.
Ой, снігу, снігу білого
Насипала зима!
Прибіг сховатись заїнько –
Ялиноньки нема…
Ішов тим лісом дід Мороз,
Червоний в нього ніс…
Він зайчика-стрибайчика
У торбі нам приніс.
Маленький сірий заїнько,
Іди, іди до нас!
Дивись, твоя ялинонька
Горить на весь палац!
Зрубали
Зрубали . В дім внесли. Принарядили.
І веселились навкруги досвіту…
В ту ніч вона в своїм наряді дивнім
Здавалась найкрасивішою в світі.
«Щаслива, - в лісі заздрили ялини, -
Як у раю, віднині буде жить».
Вони не знали, що вже третю днину
На смітнику їх подруга лежить.
4.Обговорення віршів.
Діти висловлюються з приводу настрою віршів.
Послухайте уривок з твору «Ялинка» Х.К.Андерсена та уявіть всю трагічну долю хвойних рослин, які використовують люди лише для забави у декілька днів.
«Ялинка лежала в кутку подвір’я між бур’яном та кропивою. Зірка із золотого паперу ще висіла на її вершечку і сяяла на сонці. На дворі весело гралися ті самі діти, що танцювали навколо ялинки на святі й так раділи їй. Найменший побачив і зірвав золоту зірку.
- Подивіться, що залишилося на цій старій ялині, - сказав він і наступив на її гілки так, що вона аж затріщала під його чобітками».
5. Виконання творчих завдань.
Пропоную вам перетворитися на кмітливих поетів і виконати три завдання:
1. «Добавлянка» - в риму додати недостаючи слово і завершити вірш.
2.«Звернення ялинок» - дописати стерті літери в словах.
3. «Родичі ялини» - хто знає рідню ялини, той правильно відгадає і впише пропущені літери.
На виконання завдань дається 2 хвилини, по закінчені роботи зачитуються результати.
Добавлянка
Щоб ялинок не …( рубати ),
Треба штучні …( купувати ).
Штучні красуні разом з …( нами )
Рік Новий можуть …( стрічати ),
Радість людям … ( дарувати ).
Можна гілочку …( зірвати )
Та гарнесенько …(прибрати).
І тоді такі …( ялинки )
Будуть також … ( веселинки ).
Звернення ялинок
Ми р*дість в*м дарує**!
М* ро*темо д*я втіхи,
Не ру*айте, н* губ*ть -
Н*шу гір*у долю,
Завжд* сер*е в н*с трем*ить
П*ред Но*им р**м!
Родичі ялини
ТИ* ТИС
КЕ*Р КЕДР
С**НА СОСНА
Т*Я ТУЯ
М*Д*ИНА МОДРИНА
СМЕ*ЕК* СМЕРЕКА
КИ**РИС КИПАРИС
*Л*ВЕЦЬ ЯЛІВЕЦЬ
Фізкультхвилинка
Пада, пада, пада сніг
І лягає біля ніг.
Вітерець легкий літає
І сніжинки піднімає.
Ось вони усі гуртом
Закружляли за вікном.
Ми також часу не гаєм-
Разом з ними покружляєм.
Підіймемось вгору всі
І присядем до землі.
Потім знову покружляєм
І за парти посідаєм.
Люди здавна знали й шанували дерева і склали про них прислів’я, які дійшли й до нас. Розкажіть прислів’я про дерева.
6. Розказати прислів’я
Той, хто посадив і виростив хоч одне дерево – не дарма прожив життя.
Дерева – легені планети.
До природи не неси шкоди.
Зламати дерево недовго, виростити – роки.
Багато лісу – не губи. Мало лісу – бережи, нема лісу – посади.
Зелене вбрання радує око.
Щоб закріпити знання про хвойні, проведемо вікторину «Деревознай».
7. Вікторина «Деревознай»
1. Якого кольору ялинка? ( зеленого, блакитного )
2. Скільки років живе ялина? ( 200-300 років )
3. Якої висоти може сягати ялина? ( 25-30 метрів )
4. Чи швидко росте ялина? На скільки сантиметрів на рік вона виростає? ( 2-5 сантиметрів на рік )
5. Скільки ж років необхідно чекати, щоб маленька ялинка перетворилася на струнке дерево? ( 25-30 років. Саме в цьому віці вона дає свої перші шишки )
6. Як називається листя хвойних? (голки, хвоя )
7. Чи обпадають голки у хвойних? ( восени у модрини, у багатьох обпадають поступово й непомітно для людини )
8. Коли люди ставляться до ялин і сосен особливо безжалісно й жорстоко? (перед Новим роком, коли зрубують велику кількість цих дерев заради кількох днів свята )
9. Чим можна замінити новорічну ялинку в наших квартирах і цим врятувати життя чудовому дереву? ( зробити композицію «Ялинка без ялинки» без використання хвої )
8. Пропоную вам вивчити скоромовку, в якій іде мова про сосну.
Скоромовка
Сидить сойка на сосні, щось посапує у сні.
А на смереці сова, колискову їй співа.
Навчитись розказувати скоромовку швидко. Давайте спробуємо на листочках паперу намалювати за 1 хвилину якомога більше ялинок.
9. Проведення гри «Намалюй ялинки».
Час малювання 1 хвилина, підрахунок ялинок, визначення переможця.
ІІІ. Заключна частина заняття
Виготовлення новорічних листівок.
1.Для виготовлення листівки необхідні такі матеріали:
2. Послідовність виконання
3. Самостійна робота дітей.
Перед початком роботи нагадую про правила користування ножицями, економне використання паперу, охайність.
ІV. Підсумок заняття. Виставка кращих робіт.
Квітень 2024 | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
П | В | С | Ч | П | С | Н |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 |
15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 |
22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 |
29 | 30 |
Online Payday Loan
2018-03-22 11:02:45installment loans installment loans cash advance payday loans online [url=http://installmentloans.bid]installment loans[/url]...
Online Loans
2018-03-18 22:22:52direct lender installment loans installment loans no credit check best debt consolidation companies [url=http://installmentloans.bid]installment loans[/url]...