МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ ЩОДО ФОРМУВАННЯ І ФУНКЦІОНУВАННЯ ЕКОЛОГІЧНОЇ СТЕЖКИ

Навчально-виховна екологічна стежка – це завчасно визначений маршрут по певній природній місцевості, на якому розташовані унікальні і типові для даної місцевості об'єкти: різні групи рослинності (ліс, гай, луки, чагарники), водойми, водні джерела, пам'ятки природи, характерні форми рельєфу тощо.

Навчально-екологічна стежка має бути прокладена недалеко від насе­леного пункту, при цьому береться до уваги не тільки наявність потрібних, цікавих об'єктів, а і зручного транспорту до розташування стежки.

Протяжність певного маршруту стежки визначається тривалістю однієї екскурсії для старшокласників або дорослих людей — не більше 1,5-2 години, тобто може досягати близько двох кілометрів.

На створення стежки необхідно отримати від землекористувача, місце­вої влади дозвіл у вигляді юридичного документу.

Навчально-виховна екологічна стежка може створюватись і на власній території школи, гімназії, ліцею, позашкільного або дошкільного дитя­чого закладу, де є певні насадження: квітники, сад, дендрарій, навчаль­но-дослідна ділянка та інші рукотворні або природні об'єкти (гніздо лелеки, колонія граків, кормові та гніздові майданчики для звірів та птахів, ентомологічний мікрозаказник тощо). Маршрут стежки може пролягати й через такі об'єкти антропогенного ландшафту, які завда­ють шкоди оточуючому середовищу (звалище сміття, металобрухту, непередбачені стоянки автотранспорту тощо), як негативний приклад природокористування.

Навчально-виховна екологічна стежка розрахована на різні категорії відвідувачів: дітей старших груп дошкільних закладів, учнів шкіл, ліцеїв, гімназій, студентів навчальних закладів, педагогів, вихователів, а та­кож відпочиваючих громадян.

Головна мета навчально-виховної екологічної стежки — виховання екологічно-грамотної поведінки людини в навколишньому природно­му середовищі, поширення знань про природу та людину, як невід'ємну частку довкілля.

Екологічна стежка використовується для проведення масової пропагандистської роботи з питань охорони природи.

Завдання стежки:

— ознайомлювати відвідувачів із об'єктами , визначати та провадити
на відповідних зупинках теоретичні і практичні заняття, конкретну
природоохоронну роботу;

— пропагувати природоохоронні заходи, інформувати про наявні на
заданому маршруті види рослин, пам'ятки природи, культури;

— привертати увагу учасників до об'єктів антропогенного ландшаф­ту: транспортних артерій, архітектурних споруд, сільськогосподарських
угідь, рекреаційних зон.

Навчально-виховна екологічна стежка за межами власної території школи, позашкільного закладу може бути створена при наявності юри­дичного документу, який дає право на використання певної ділянки землі з визначеною метою.

У документі, крім дозволу на створення та використання стежки, повинно бути обумовлено, хто відповідальний за обладнання і утри­мання стежки в належному стані, режим роботи на маршруті стежки, основні загальні правила для організаторів та відвідувачів стежки, такі стартові документи оформляються організаторами в єдиний документ-паспорт на навчально-виховну стежку.

В ньому має бути зазначено описово і на карті-схемі місце розмі­щення стежки з межами маршруту, азимутами, орієнтирами на місце­вості та відстані між ними на всій протяжності стежки.

Паспорт має містити в стислій формі:

— історичні відомості про природне довкілля, що оточує стежку;

— описи екскурсійних об'єктів;

— стан екологічної стежки;

— режим використання, який має визначити: дозволені дії на місцях
відпочинку (обмежене розкладання вогнищ, риболовля з вудочкою,
екскурсії, досліди та інше);

— заборонені дії (заїзд автомашин, будь-які види збирання природ­ного матеріалу, засмічення території, випасання худоби, вирубка або
пошкодження дерев, розорювання, сінокіс);

— перелік необхідних заходів по укріпленню шляхо-стежкового
полотна, по обладнанню малими формами архітектури, додатковим
обладнанням та заходи по оформленню наявних і новостворених
об'єктів.

В заключній частині документу має бути визначено, хто і як здійснює охорону маршруту стежки.

На власній території (школи, позашкільного або дошкільного закла­ду), де протяжність стежки досягає від 300 до 900 метрів, достатньо розробити інструктивну карту-схему.

При допомозі підшефних підприємств організатори екологічної стежки можуть забезпечувати задовільний стан, ефективне використання стежки і навіть підготувати та видати буклети-путівники.

Однією з важливих особливостей екологічної стежки є її інформативність. Тому кожен об'єкт стежки має бути обладнаний щитом, на якому розміщується відповідна інформація, умовний знак та номер об'єкту. Бажано через кожні 500 метрів (у тіні великого дерева, біля водойми або джерела) обладнати майданчики для відпочинку.

Щит на першому об'єкті відображає загальну схему всієї стежки та інформує відвідувачів про пізнавальне, освітньо – вказівне значення даного об'єкту-1.

Щити на кожному наступному об'єкті-зупинці, відповідно до його змістових об'єктів показу, теж несуть пізнавальну, освітню і вказівну інформацію.

При необхідності на окремих щитах інформація періодично поповнюється.

Після виявлення або створення на місцевості нових додаткових об'єктів проводиться відповідне їх обладнання та оформлення.

Інформаційні щити допомагають організувати рух відвідувачів по маршруту стежки, а також є джерелом додаткової інформації для само­стійних відвідувачів.

Стежка може бути використана:

·освітньо (з учнями 4-11 класів) – для доповнення-вивчення або закріплення відповідних тем уроку; для проведення гурткових занять;

·освітньо-пізнавально – для проведення практичних природоохоронних робіт, екологічних тренінгів; для проведення тематичних та загально-оглядових екскурсій; для проведення навчально-виховних, ігрових екскурсій (з дітьми дошкільного віку та учнів 1—3 класів).

Залежно від віку дітей та теми занять або екскурсій тривалість їх може становити від 30—45 хвилин до 1,5—2 години. До пізнавальної екскурсії слід залучати учнів середнього та старшого шкільного віку.


Екологічна стежка Буштинського ЕНЦ

Екологічна стежка розміщена в мальовничому куточку смт. Буштино по вул. Б.Хмельницького, в рекреаційній зоні дендропарку, яка знаходиться на правому березі р. Теребля.

По геоморфологічному районуванні Закарпаття, район рекреаційної зони відноситься до вулканізаційного Карпатського передгір’я і розміщений в Солотвинській котловині. Важливу роль рекреаційній зоні надають у формуванні рослинності- головна артерія р. Тиса та її притока р.Теребля.

Даний дендропарк був закладений в 1990 році на території лісового управління «Гандла – Буштино». Метою закладання дедропарку було збір і акліматизація екзотичних деревних порід і попутного створення рідкісного за красотою місця відпочинку жителів Закарпаття.

Створення екологічної стежки в рекреаційній зоні є важливим чинником для формування екологічної культури у підростаючого покоління. Адже, завдяки екологічній стежці, у підлітків виховується любов до природи, спостережливість, працелюбність та розуміння цілісності географічної оболонки і того, що людина є невід'ємною часткою навколишнього середовища.

Протяжність маршруту - 2 км, тривалість - 2 години. Кількість зупинок - 9. Маршрут спланований таким чином, щоб під час екскурсії чергувалися між собою зупинки з різними природними компонентами.

Основні об’єкти екологічної стежки

Зупинка №1 “ Дендропарк”

Тут учні знайомляться з основними породами дерев і кущів, які можуть рости і зимувати у нашій місцевості у відкритому грунті: Ялина карпатська, Магонія суланжа, Туя західна, Тюльпанове дерево, Форзиція середня, Бірючина звичайна, Гінкго дволопатеве.

Далі розповідь про значення окремих кущів. Серед кущових порід значне місце належать який найбільш активно виділяє фітонциди. Ця рослина згадується у творах римського поета Публія Вергілія Марона (70р. до н.е.). Гілками і ягодами ялівцю в минулому окурювали житлові приміщення під час епідемії.

Зупинка №2 “Пам"ятка архітектури”

/Files/images/Roman_Catholic_Church,_Bushtino.JPG

Історична пам"ятка архітектури- Римо-Католицька Церква, яка побудована у 18 ст. і являється діючою окрасою даного маршруту дендропарку смт.Буштино.

Зупинка №3 “ Буштинський ЕНЦ”

Запрошуємо відвідати наш Центр в якому ви зможете ознайомитись з наглядною методичною літературою та інформаційними стендами на природоохоронну тематику, фото та стінгазетами із життя юннатів, побувати в живому куточку Центру – де зростають кімнатні рослини та розміщені акваріуми з теплолюбивими тропічними рибками.

/Files/images/PIC_0011.JPG

Зупинка №4 "Навчально-дослідна земельна ділянка та сад"

Навчально-дослідна земельна ділянка розташована на території Буштинського ліцею. Відвідавши її ви можете ознайомитись з овочевими культурами, лікарськими рослинами.

Зупинка №5 “Дендрокуток №1 та дендрокуток №2

Дендрокутки засаджені юннатами ЕНЦ та учнями Буштинської Гімназії під час проведення І-Етапу Всеукраїнського конкурсу "Парки – легені міст і сіл" у 2001 році.

/Files/photogallery/IMG_3386.JPG

/Files/photogallery/IMG_3399.JPG

Зупинка №6 " Алея правого берега р.Млиновиця"

Алея правого берега р.Млиновиця засаджена реліктовими деревами та кущами: тюльпанове дерево, магнолія, платан західний, золотий дощик, горіх чорний

/Files/images/gpb.jpg

Зупинка №7.“Музей народознавства та краєзнавства"

/Files/photogallery/IMG_2348.JPG

Музей – створений учнями та педагогічним колективом. Тут зібрані експонати: стародавня вишивка, одяг вироби з дерева та лози, різні писанки, посуд,дещо з старовинних меблів, навіть ткацький верстат - пращурів Мараморощини.

/Files/images/DSCN6289.JPG

/Files/images/DSCN6318.JPG

Зупинка №8 "Розсадник молодих дерев і кущів"

Розсадник молодих дерев та кущів /шкілка/ - закладена Буштинським держлісгоспом – є місцем практичної роботи юннатів рай ЕНЦ та учнів Буштинської Гімназії. Тут вирощуються саджанці – чорноплідної горобини, ялини європейської, каштану їстівного та каштану кінського, дуба червоного, горіха волоського та ін.

/Files/photogallery/IMG_6240.JPG

/Files/photogallery/100_7372.JPG

Зупинка № 9. "Алея берега р.Млиновиця"

/Files/photogallery/IMG_0267.JPG

/Files/photogallery/IMG_0271.JPG

Алея берега р.Млиновиця, засаджена реліктами, що проростають в самій рекреаційній зоні, це і є територія санаторію "Тиса" та казкового містечка для відпочинку дітей – тут проростають: каштан їстівний, туя західна, модрина європейська, магонія падуболиста, дуб червоний…

Кiлькiсть переглядiв: 4693

Коментарi

Новини

Опитування

Хто відвідував наш сайт?

Календар

Попередня Квітень 2024 Наступна
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930